Scalas kjøpesentre med sterkt 2017

Vekst i porteføljen på 3,1% mot fjoråret.
Publisert: 05.01.2018Del:
hz4a9452
Maxi Sandnes
– Vi hadde i 2017 en omsetningsvekst i porteføljen på 3,1 prosent. Justert for nye arealer er veksten på 2,9 prosent, sier administrerende direktør i Scala Retail Property, Hans Jørgen Mørland.
Til tross for mye snakk om kjøpsenterdød og at netthandel tar over på alle fronter, så er omsetningstallene for Scalas kjøpesentre hyggelig lesning. Samlet omsatte Scala-sentrene i 2017 for 3,836 millioner kroner, noe som opp er med 130 millioner fra cirka 3,7 milliarder i 2016.

– Ni av ti senter har en positiv utvikling. Dette er en utvikling vi er svært godt fornøyd med, sier Mørland. Han viser også til at KPI-indeksen for varer de siste tolv månedene har hatt en vekst på 0,4 prosent.
– Det tilsier at vi har hatt en vekst på toppen av KPI-en på cirka 2,5 prosentpoeng. Scalas sentre står seg godt i lokal konkurranse og har gjennomgående bedre omsetningsutvikling enn bransjen for øvrig.

Selskapet har også i 2017 hatt flere utviklingsprosjekter under gjennomføring og Nye Skedsmo Senter ble åpnet i november med en strålende mottagelse fra kundene.

– Vi har slått alle forventninger til omsetning så langt på Skedsmo og etter påske åpner de vi de siste butikkene på senteret. Gjennom første kvartal åpner vi også utvidelsen på Maxi Sandnes, et senter som lenge har vært en vekstvinner i sitt marked. 3000 nye kvadratmeter med trening, helse og butikker, et flott tilbud til folk i Sandnes, sier Mørland.